F1-motorboetes 2023: Verstappen deelt inzicht over transmissielimiet
ma 31 juli 2023Decennialang hadden Formule 1-teams de vrijheid om naar eigen inzicht motoronderdelen in hun auto's te wisselen. Dit veranderde echter in 2004, toen er regels werden ingesteld die vereisten dat de motoren minstens één raceweekend meegingen en dat het wisselen ervan resulteerde in een gridstraf van tien posities.
Volgens de huidige sportieve reglementen uit 2023 mogen F1-coureurs per seizoen drie interne verbrandingsmotoren, drie turbochargers, drie MGU-H's, drie MGU-K's, twee energy stores en twee control electronics gebruiken. Daarnaast gelden er limieten voor de uitlaten en de versnellingsbakonderdelen.
Voor het seizoen 2023 is echter besloten om het aantal toegestane motorcomponenten te verhogen. Dit betekent dat coureurs nu vier exemplaren mogen gebruiken van de interne verbrandingsmotor, turbocharger, MGU-H en MGU-K. De limieten voor de overige motoronderdelen, uitlaten en versnellingsbakonderdelen blijven ongewijzigd.
Als een coureur meer motoronderdelen gebruikt dan toegestaan, krijgt hij een gridstraf. Voor het gebruik van een extra motoronderdeel krijgt een coureur een gridstraf van tien plaatsen. Bij het vervolgens opnieuw wisselen van dat onderdeel volgt een gridstraf van vijf plaatsen. Als een coureur meer dan vijftien plaatsen gridstraf krijgt, moet hij achteraan de grid starten.
Voor de versnellingsbak gelden vergelijkbare straffen. Het overschrijden van het maximale aantal versnellingsbakonderdelen resulteert in een gridstraf van vijf plaatsen. Bij het herhaaldelijk vervangen van die onderdelen komt er telkens nog eens een gridstraf van vijf plaatsen bij. Als een coureur beide versnellingsbakcomponenten vervangt, volgt er eveneens een gridstraf van vijf plaatsen.
In het seizoen 2023 hebben alle coureurs al minstens drie exemplaren van hun motor gebruikt. Sommige coureurs, zoals Pierre Gasly, Alexander Albon en Kevin Magnussen, zijn zelfs al aan hun vierde motor begonnen, wat betekent dat ze een gridstraf zullen krijgen bij een volgende motorwissel. Andere coureurs, zoals Lando Norris, zitten momenteel aan hun limiet wat betreft de verbrandingsmotor. Nico Hülkenberg heeft al meerdere gridstraffen gekregen vanwege het overschrijden van de limieten voor de motoronderdelen en de versnellingsbak. Max Verstappen heeft ook een gridstraf gekregen vanwege het gebruik van zijn vijfde interne componenten.
Dit is een overzicht van het verbruik van motoronderdelen in het seizoen 2023 voor verschillende teams en coureurs: (volgt een opsomming van de gebruikte motorcomponenten per coureur en team)